In cadrul acestei postari dorim sa venim in intimpinarea detinatorilor de utilaje despre cum se face , ce pasi ar trebui urmati in ceea ce priveste mentenanta zilnica a utilajelor de constructii. Aceste recomandari se pot folosi atat pentru excavatoare , buldoexcavatoare , buldozere , incarcatoare telescopice , incarcatoare frontale etc.
Am conturat cativa pasi de urmat dar si cateva recomandari .
- Inainte de a incepe lucru orice utilaj de constructii este recomandat :
– verificati uleiul de motor , transmisie , hidraulic sa fie la nivelul specificat de producator, si sa nu prezinte nuante diferite , decat cele specificate de producator sau de tipul uleiului .
– verificati sa nu aveti pierderi de ulei : motor , hidaulic, transmisie , punti etc
– Verificati sa nu aveti pierdeti de motorina . Verificati paharul decantor al filtrului de motorina sa nu fie plin de sediment, daca este cazul folositi robinetul de purjare sa il curatati . Pe timp de iarna este recomandat ca schimbul filtului de motorina sa se face mai des .
– verificati sistemul de raciere, nivel antigel
– verificati sistem admisie de aer sa nu fie spart – iar periodic filtrul de aer sa nu fie prea incarcat de mizerie
– gresati angrenajele care necesita ungere cu tipul de vaselina recomandat de producatorul utilajului : cruci cardanice si planetare, bucse si bolturi , elementele de glisare – cale , sau telescopare .
– asigurati-va ca presiunea in pneuri este cea corespunzatoare
– verificati sistemul de frana – este suficent lichid de frana , nu sunt pierderi si frana functioneaza la parametrii corecti .
– la excavatoare trebuie sa va asigurati ca, lanturile senilelor sau senilele de cauciuc pentru miniexcavatoare sunt intinze corespunzator
– verificati furtunele hidraulice sa nu ai uzuri care in lucru pot duce la spargeri
– verificati nivelul de AdBlue
- Dupa ce porniti utilajul :
– verificati ca toti martori din bord se sting
– verificati comenzile utilajului – sunt toate in paramentrii corecti de functionare si raspund corect la comenzile operatorului .
- Ce este de evitat :
– nu dati sau primiti curent pentru a porni utilajele iarna de la alte utilaje sau camioane . Chiar daca aveti acelasi voltaj , puteti deteriora circuitul electric mai ales la utilajele mai noi unde intalnim multa electronica.
– folosirea altui tip de ulei decat specificatia producatorului – este recomandat sa folositi aceiasi specificatie de ulei pentru fiecare ansamblu in parte , conform specificatiilor producatorului .
– la utilajele generatia mai noua care au in echipare filtru DPF ( filtru de particule ) este de evitat sa se lucreze sub turatie specificata de producator , sau sa se faca cicluri opriri – porniri foarte dese , fara a lasa motorul si instalatie de DPF sa ajunga la temperatura corecta de lucru. Acest lucru va duce la incarcarea si ulterior deteriorarea filtrului de particule .
– evitati sa folositi motorina din surse nesigure in special la utilajele generatie noua , acesta fiind mai pretentioase din acest punct de vedere .
– la utilajele care sunt prevazute cu tratament Adblue utilizarea unui Adbluede calitativ va poate salva de la investii in piese pentru sistemul AdBlue. Atentie vara – utilajele cu AdBlue sa nu stationeze mult fara sa consume Adblue-ul din rezervor – acesta se cristalizeaza si congestioneaza circuitul de AdBlue.
– utilizati tipul de vaselina corespunzatoare pentru fiecare sistem de angrenare in parte . Rulmenti , cruci cardanice , angrenaje care necesita gresare si se invart la viteza mare folositi vaselina cu lithium . Bucse , bolturi , lagare – vaselina grafitata. Sisteme de glisare vaselina cu PTFE.